Trimmings uke 21

 

  • Mandag: Egen spinningtime + litt styrke på core/kjerne
  • Tirsdag: Hvile
  • Onsdag: Handyman-løpet
  • Torsdag: Hvile
  • Fredag: Trening med FIF. 2x3km. Første 2km i halvmaratonfart, den siste max. fart. 2min pause mellom dragene. Oppvarming + nedjogg.
  • Lørdag: Egen spinningtime
  • Søndag: Egen spinningtime + 35min rolig joggings på kvelden.

Ukens opptur: At jeg fullførte løpet på onsdag uten å stryke med i varmen. Og dét på en bedre tid enn forventet.

Ukens nedtur: Varmen + x-antall myggestikk. Dessuten kjenner jeg at det murrer litt i knær og legger. Ønsker virkelig ikke å pådra meg noen skader nå. Kjører på med Voltarenkrem og håper på det beste!

Ingen langtur denne uka. Orket ikke så mange km i varmen i tillegg til spinningen nå i helgen. Satser på å ta det igjen en av de nærmeste dagene, dersom beina kjennes ok.

 

Klar for en ny uke med nye muligheter!

Handymanløpet 2012

Dagens løp ble første og fremst en varm affære. I tillegg fikk jeg i meg en god porsjon proteiner i form av fluer og mygg på veien. Digg.

Jeg åpnet ganske hardt, som vanlig. Å holde igjen er jeg dårlig på. Dermed var jeg rimelig pumpa etter 5-6 km. Da passet det fint med en helvetes motbakke som sugde det jeg trodde var resten av kreftene i beina. Halvveis opp i bakken kjente jeg magesyra på vei oppover i svelget, og det var like før jeg måtte ut og rope på elgen.Jeg kan virkelig ikke huske sist en motbakke var så tung. Håper det blir lenge til neste gang.

Enyway. Dette maskineriet vi er i besittelse av imponerer gang på gang. Jeg klarte å holde farten sånn nogen lunde inn mot mål. Tiden endte på 23.29. Jeg er fornøyd!

Edit: Bilder av Bjørn Johannesen fra artikkel på Kondis.no

 

Vi var nok mange som slet med varmen i går. Både her i byen og under Fornebuløpet.

26 dager igjen.

..til min store debut som maratonløper.

Jeg har begynt å glede meg. Tror og håper at dette er noe jeg faktisk kan gjennomføre. Kanskje på en brukbar tid til og med. I går løp jeg lenger enn jeg noen gang har løpt – hele 28 km. Jeg holdt meg til et rolig tempo, ca 6 min/km, og hadde noen korte stopp underveis for å kjøle ned bikkja. De siste 7-8 kilometerne kjente jeg noen småvondter her og der, men ingenting å gråte av. Beina var bare slitne, noe som er helt greit. I dag kjennes bena helt ok ut. Kanskje jeg skulle løpt enda lenger i går?
Tar gjerne imot tips om hvordan jeg bør legge opp treningen sånn nogenlunde den siste tiden.
Bør jeg ha en langtur til som er lengere enn gårsdagens? Eller bør jeg snart roe ned litt? Det viktigste er vel å slappe godt av den siste uken før,Hva jeg gjør nå er kanskje ikke sååå farlig. Eller?

På onsdag skal jeg konkurrere igjen. Et lite koselig 10km-løp her i Fredrikstadmarka. Spørs om det blir noen ny pers der siden løypa er ganske kuppert. En fin gjennomkjøring blir det uansett. Er for øvrig spent på om noen av mine medbloggere perser på Fornebuløpet samme dag. Gleder meg til løpsrapporter onsdag kveld.Lykke til til dere!

image

Unasett om du skal trene, konkurrere, jobbe eller bare lese til eksamen fremover: Nyt sola noen minutter hver dag. Det hjelper mot nesten alt.

Trimmings uke 20

Da er det søndag igjen, og dette er hva jeg har gjort av treningsrelaterte ting denne uken:

  • -Mandag: 8 km rolig løpetur.
  • -Tirsdag: 20 drit kjedelige minutter på elipsegreia (fatter ikke hvordan enkelte tilbringer timesvis på en slik hver uke). Deretter 45 min mindre kjedelige (ganske festlige, faktisk) minutter med styrketrening. Tillslutt 2 km på mølla i sokkelesten. Barfotløping – here I come.
  • -Onsdag: Hvile
  • -Torsdag: Liten løpetur (5-6km) i pissregnet før det var tid for tog og sekkeløp og is og heliumballonger og alt annet som hører en 17.mai-feiring til.
  • -Lørdag: Rolig sykkeltur med bissevoven.
  • -Søndag: Langtur – 28 km. Kommer seg nå!

 

Ukens opptur: Fredagens økt, helt klart. Ble igjen supermotivert til å trene bra fremover.

Ukens nedtur: Eksamen. Men det er så mye annet positivt som skjer om dagen at det skulle bare mangle med bitte litt negativt også.

 

Fornøyd med denne treningsuka. Fått inn både hurtighet, styrke og en god langtur. Klapp på skuldra til meg!

 

Flere som har fortjent en klapp på skuldra denne uka? Fortell!

 

 

For en økt!

I dag var det futt i kroppen. Deilig!

Bestemte meg utover dagen for å bli med på en FIF-trening (Fredrikstad IF). Trengte virkelig å komme meg ut -og vekk fra skolebøkene. Lite ante jeg om hva som sto på programmet, men regnet med at jeg ville få mer ut av en fellestrening i dag enn jeg ville gjort på egenhånd.

Jeg fikk så rett.

På dagens plan sto det 8 km i terrenget (altså sti, som for meg er stiløping -ikke terreng. Enyway..) etterfulgt av 4 x 1 km-drag på grus. Først oppvarming, rundt 3 km skravletempo. Terrengøkten gjennomførte vi slik at de som regnet med å bruke lengst tid startet først, deretter resten i puljer etterhvert (got it?). Jeg slang meg med et par andre karer som regnet med å bruke 37-38min. Det gikk fint, dro til og med i fra dem i den bratteste bakken. Bakker er gøy. Hihi.

Etter gampingen var det tid for litt småjogging før de avsluttende (smertefulle) dragene. Nå skulle vi virkelig få smake på melkesyra! Jeg løp uten klokke, men dragene ble på 3.51-4.19-isj. Det gikk i allefall fort nok for meg.Sliten og veldig fornøyd etterpå. Så fornøyd at jeg liksågodt meldte meg inn i FIF. Skal jeg nå målet om sub 40 på mila en dag, så trenger jeg slike økter. Sammen slike folk.

 

Det ble tilsammen  17-18 km i dag.  Skrotten har fått kjørt seg hardt, og det føles utrolig bra. Motivasjonen er på topp igjen!

 

I morgen skal jeg late meg skikkelig. Ahh, det blir digg!

 

 

Typisk i eksamenstiden #I

Når du har annet å gjøre enn å lage mat:

image

        Frokost/lunsj/middag/etter trening/kvelds.

-Og nei; sist jeg sjekket så har jeg ikke blitt feit hverken av brødet eller osten.

Trimmings uke 18 og 19

Sånn ca.

– 4 spinningøkter

– 2 langturer (22 og 23km)

– et par korte koseturer

– 1 intervalløkt (5x4min)

– noe diverse styrke og bevegelighet

Føler jeg har hatt hviledag hver j….. dag. Innser jo at det ikke er helt sant. Tipper skrotten ikke har tatt skade av litt mindre trening noe uker. Heller ikke av at det antagelig fortsetter slik et par uker til.

Jeg har stort sett hatt behov for et par timer søvn rundt middagstider hver dag, i tillegg til 8-9 timer om natten. Føler jeg dessuten trenger lenger tid på å restituere meg etter hver økt. Normalt? Ikke helt sikker. Jeg er jo tross alt bare 23 år. Alderdommen får drøye litt synes jeg.

Flere som har erfaring med økt hverdagsbelasting i forhold til trening?

 

Nuvel.

I’ll be back!

 

 

 

 

 

Dagliglivet..

…er i grunn ganske så platt om dagen. Så dere skal få slippe å lese om hvor oppgitt jeg er over alle disse eksamene, hvor trøtt jeg er -hele tiden, hvor lite jeg trener, hvor mange liter kaffe jeg drikker, hvor uendelig mye jeg gleder meg til 6.juni!

Skal jobbe fullt stort sett hele sommeren, men hey -jeg skal i allefall gjøre noe annet enn å lese til eksamen!

Dessuten håper jeg at jeg får bli med på sommerturlederkurset i august. Gleder meg til å kunne lede folk fra øst og vest i den vakre fjellheimen vår!

(bilde fra google)

Nei, får dykke ned i pensumbøkene igjen. Riktig god helg til dere!

Langtur – 21,5km

Endelig fikk jeg til en langtur!

Snøen forsøkte å sette en stopper for dagens planer, men nei – i dag hadde jeg bestemt meg!

På med kompresjonsstrømper, Elixir-skoa, Garminklokka, diggbar spilleliste på mobilen, og mitt nye drikkebelte. Skal ikke stå på utstyret i allefall!

Hadde bestemt meg for å holde ca. 6 min/km, og snittet endte på 6.03 *klapper meg selv på skuldra* For andre likesinnede: Garmin-loggen.

Beina, hodet, magen og jeg spilte på lag hele veien. Det er slett ikke verst! Merker nå at jeg har vært ute på løpetur i dag, men ikke så mye mer enn det. De nye skoene satt perfekt – ingen blemmer eller gnagsår =)

Frem mot 16.juni tenker jeg å få inn et par-tre-fire langturer til, den lengste på ca. 30km. Bør også teste ut noen energiprodukter for å se hvordan magen responderer. Dessuten må jeg finne ut hva slags undertøy jeg skal løpe med.. Skal ikke være bare bare.

Er det noe dere ser jeg har glemt eller har andre tips og triks, så skrik for all del ut! Når det gjelder maratonforberedelser er jeg på ukjent grunn.. Enn så lenge!

6 uker igjen!

Morgenstund

Er oppe og klar for langtur kl 5 en fredag morgen!

image

Neida, så flink ( evt. gal) er jeg ikke. Nu skal jeg snart hjem i seng etter nattevakt.

Go hælj, dere!