26 dager igjen.

..til min store debut som maratonløper.

Jeg har begynt å glede meg. Tror og håper at dette er noe jeg faktisk kan gjennomføre. Kanskje på en brukbar tid til og med. I går løp jeg lenger enn jeg noen gang har løpt – hele 28 km. Jeg holdt meg til et rolig tempo, ca 6 min/km, og hadde noen korte stopp underveis for å kjøle ned bikkja. De siste 7-8 kilometerne kjente jeg noen småvondter her og der, men ingenting å gråte av. Beina var bare slitne, noe som er helt greit. I dag kjennes bena helt ok ut. Kanskje jeg skulle løpt enda lenger i går?
Tar gjerne imot tips om hvordan jeg bør legge opp treningen sånn nogenlunde den siste tiden.
Bør jeg ha en langtur til som er lengere enn gårsdagens? Eller bør jeg snart roe ned litt? Det viktigste er vel å slappe godt av den siste uken før,Hva jeg gjør nå er kanskje ikke sååå farlig. Eller?

På onsdag skal jeg konkurrere igjen. Et lite koselig 10km-løp her i Fredrikstadmarka. Spørs om det blir noen ny pers der siden løypa er ganske kuppert. En fin gjennomkjøring blir det uansett. Er for øvrig spent på om noen av mine medbloggere perser på Fornebuløpet samme dag. Gleder meg til løpsrapporter onsdag kveld.Lykke til til dere!

image

Unasett om du skal trene, konkurrere, jobbe eller bare lese til eksamen fremover: Nyt sola noen minutter hver dag. Det hjelper mot nesten alt.

13 tanker på “26 dager igjen.

  1. Hellu! Jeg har ikke mye erfaring som virkelig langdistanseløper, men ett maraton har jeg jo kommet meg gjennom. Jeg gjorde som deg, tok langturene gradvis i tiden før. Jeg kom til 35 km ca 8-10 dager før selve maratondagen, og det var knallsmart! For før det kom jeg vel i overkant av tre mil, og 28 før det, og 24-25 før det igjen. Det var all langturerfaring jeg fikk, og det er gull verdt! Det jeg merket var at kroppen stoppet opp omtrent på den distansen jeg kom sist, og det samme skjedde på maraton. Først på 35 km ble det bæsj å løpe, men da var jeg så nære og hadde fått erfaring i å pushe meg selv enda et par km. Jeg anbefaler deg virkelig å trene på det du faktisk skal gjøre, som jo er å løpe 42 km, men det er ikke nødvendig å løpe noe særlig mer enn 3,5-4 mil i forkant. Resten tar du på vilje under selve løpet. Har selv fnda ikke begynt langturtreningen før skogsmaraton, er alltid noe som kommer i veien (andre løp, f.eks), men nå må jeg virkelig begynne, skal det bli noe av.

    Du trenger ikke å hvile annet enn uken før, da kan du ta kortere rolige turer (hvis du vil). Men det er virkelig gull verdt med mil i beina nå måneden før, så ikke bare hodet, men også kroppen forstår hva den går til om 26 dager.

    Det blir spennende! Hva tror du om tiden på skogsmaraton? Jeg har virkelig ingen formening om det, men det hadde jo vært moro å få det til på fire timer, da.

  2. Mathilde:

    Takk for et så langt og fornuftig svar! Jeg har stor tro på det du skriver. Tipper jeg vil takke meg selv for disse langturene. Satser på at jeg får til en eller to turer til på 30-35km. Herlighet – nå begynner vi å snakke laaangturer!
    Kjenner jeg er litt redd for å pådra meg skader, men så lenge totalbelastingen ikke blir for stor så går det nok greit. Variert trening, flere par sko og flere hviledager har tydeligvis vært et smart valg.

    Ang. tiden på skogsmaraton så er jeg veldig usikker. Aner ikke hvordan beina vil reagere etter 3+ mil. Formen er jo grei, men kramper og annet piss kan jo fort ødelegge. Håper i allefall å komme meg greit under 4 timer. Det viktigste er egentlig at det blir en ok opplevelse. At jeg er stolt og glad etter løpet. SÅ får vi se hva slags tid jeg ender opp med =)

    Du da, hvilken tid satser du på? Hvordan gikk det på ditt første maraton?

    Igjen – takk for tips!

  3. Thea: Jeg har lyst til å kaste en lasso helt til Fredrikstad og dra deg hit til Oslo, for du er bare så FIN!!!!!! 🙂 ❤ ❤ ❤

    Jeg skal heie på deg i morgen, og hele veien mot maraton!! Dette kommer til å gå kjempebra!!!!!!

    Klem herfra og til evigheten!!!! 🙂

  4. Jeg aner ingenting om høydemeterne og hvordan kroppen vil reagere på så bratt og så langt, løp Oslo Maraton, vettu, ganske annerledes. Løp på 3,47 der, og det hadde vært moro å få til noenlunde det samme på Skogsmaraton, uten at jeg vet om det går. Løpeturen i går kveld forteller meg vel at det ikke går, for selv om jeg bare løp snaue 16 km, føles det som i dag (og i går) at jeg har løpt 42. Ble skikkelig sliten og har nesten ikke sovet i natt.

    Får håpe det er noe forbigående, og at denne manglende løpeformen/lysten kommer av noe helt annet.

  5. Lurer på det samme selv.. Nå er det «kjeempelenge» til min maraton da, så langturene ligger bare på rundt 20 km. Skal løpe mer i sommer da, med 20-30 km lange turer. Men fikk et råd om å teste ut 35 kilometer før maratonløpet. Men lengre turer enn det har jeg hørt at det ikke er vits i å utsette beina sine for før den store dagen!

  6. Jeg har løpt noen maraton og jeg løpers om regel ikke mer enn 32km på trening. Det er mer enn nok. 28km er også en god tur, men får du til enda en tur på 30ish i løpet av pinsehelg så er du ferdig med langturene. Om du ikke skulle få det – så klarer du helt sikkert å komme deg glatt igjennom uten den også.

  7. Matilde: Det er akkurat det jeg er spent på også, disse høydemeterne. Liker bakker og berg til vanlig, men det er da jammen ikke vanlig å løpe 42km.. Prøver å se på det som en erfaring først og fremst, men jeg vet at hodet tenker annerledes i dét startnummeret festes på brystet.
    Satser på at vi klarer sub 4 timer i allefall, begge to!

    Satser på at du har kun et lite ‘trenger-å-hvile-meg-i-form’ -virus. Snart er du frisk som en fisk igjen!
    Blir spennende å se hvordan det går med deg i kveld.

  8. Mia: Høres fornuftig ut. Satser på én eller to turer på 30+ km. Deretter blir det kun noen koseøkter med litt fartslek den siste tiden. De aller siste dagene før løpet skal jeg hvile og proppe i meg masse karbohydrater! Funker ikke det, så får jeg heller revurdere opplegget til neste maraton-oppkjøring =)

  9. Espen: Takk for tips. Trenger råd fra slike erfarene løpere som deg! Satser på én eller to langturer til, på rundt 30km. Håper at den berømte veggen ikke blir så fryktelig hard og ikke kommer før etter 34-36km! Men slikt kan man jo aldri vite.. Noe som er endel av spenningen =)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s