Langtur – 21,5km

Endelig fikk jeg til en langtur!

Snøen forsøkte å sette en stopper for dagens planer, men nei – i dag hadde jeg bestemt meg!

På med kompresjonsstrømper, Elixir-skoa, Garminklokka, diggbar spilleliste på mobilen, og mitt nye drikkebelte. Skal ikke stå på utstyret i allefall!

Hadde bestemt meg for å holde ca. 6 min/km, og snittet endte på 6.03 *klapper meg selv på skuldra* For andre likesinnede: Garmin-loggen.

Beina, hodet, magen og jeg spilte på lag hele veien. Det er slett ikke verst! Merker nå at jeg har vært ute på løpetur i dag, men ikke så mye mer enn det. De nye skoene satt perfekt – ingen blemmer eller gnagsår =)

Frem mot 16.juni tenker jeg å få inn et par-tre-fire langturer til, den lengste på ca. 30km. Bør også teste ut noen energiprodukter for å se hvordan magen responderer. Dessuten må jeg finne ut hva slags undertøy jeg skal løpe med.. Skal ikke være bare bare.

Er det noe dere ser jeg har glemt eller har andre tips og triks, så skrik for all del ut! Når det gjelder maratonforberedelser er jeg på ukjent grunn.. Enn så lenge!

6 uker igjen!

7 tanker på “Langtur – 21,5km

  1. Flink!! 🙂

    Jeg savner å løpe langtur, ganske lenge siden sist nå… Er litt plaget av vonde knær for tiden, og da passer langtur dårlig:/ Sliter du med skader av og til?

    Gleder meg uansett masse til å følge maratonforberedelsene dine! Der har jeg masse å lære!! 😀

    Håper du har en fin søndag! :)))

  2. Hei Tina!

    Vonde knær er noe herk, det vet jeg alt om.. Har slitt mye med runners knee og beinhinnebetennelser til og fra i endel år. Men i det siste har det stort sett går fint, så lenge jeg ikke løper så altfor mange km i uka. Dessuten har jeg trent mye mer ett-bens øvelser, + balanse og stabilitet. Kjipt, men det hjelper! Så de små støttemusklene rundt leddene er det viktig å styrke. Ikke bare de store muskelgruppene (de det er morsomst å trene). Det er i allefall min erfaring.

    Også har du det med løpesko da. Har du sjekket ut løpssteget ditt? Om du under- eller overpronerer?

    Jeg har nå 4-5 par løpesko som jeg veksler på. Da blir belastningen litt ulik fra økt til økt, det tror jeg er smart.
    Trenger ikke så mange par altså, jeg har jo ett til terreng, ett til mølla, ett til intervalløkter osv.. To par holder for de fleste =)

    Spør om du lurer på noe mer. Enn så lenge er det bare å trene stabilitet og styrke! Også må du HVILE nok! =)

  3. Bra jobba! Og bra at du klarer å holde farten nede. Høres ut som du har en god plan ang langturene dine også. Dette blir nok moro! Jeg skal helt sikkert opp i skogsmaratonløypen på løpsdagen for å heie litt ! =)

  4. Under fire timer fikser du fint. Er det fartsholdere med? Tror du med såpass mange langturer mm minst skal følge skjema til 3:45, evt 3:30. Så får du se hva som skjer etter 30km – det kan man aldri vite 🙂

  5. Hei Birger!

    Tror ikke det er fartsholdere, nei. Dette er jo et skogsmaraton, så ting blir litt annerledes.
    Kommer jeg meg under 4 timer skal jeg være veldig fornøyd! Det viktigste er egentlig å fullføre med en følelse av at dette klarte jeg! -Og at dette vil jeg gjøre igjen =)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s