Sterk, rask OG utholden. Mulig?

Det spørsmålet stiller jeg meg selv, og dere. Kan man ikke bli både sterk, rask OG utholden? I såfall, hvordan?

For det er dét jeg ønsker. Jeg vil kunne gå i fjellet, både på ski og på beina, med 20kg på ryggen uten store problemer (10-15 hangups hadde også vært megakult!). Jeg vil løpe sub 40 på mila. Dessuten vil jeg gjennomføre en maraton på godt under 4 timer. Kan man få til alt dette?

20kg på ryggen går faktisk overraskende greit. Selv med mine usle 162cm og noen-og-femti kilo. De andre målsetningene er noe jeg ønsker å jobbe mot dette året. Realistisk? Neimen om jeg vet.

Tina  stilte meg noen spørsmål ang. treningen min:

-Hvordan har du blitt så rask? Vel, nå er jeg ikke sååå rask da, men takk likevel! Skulle ønske jeg hadde et superproft svar til deg, Tina, men jeg vet egentlig ikke. Jeg løper intervaller av og til, og er vel ganske god til å pushe meg under de få hurtighetsøktene jeg har . Stort sett går det i 4×4-typen, men jeg prøver å bli flinkere til å variere. Man skal ha det litt vondt under slike økter, så trén sammen med noen dersom det er vanskelig å pushe seg alene.

-Hvordan synes du spinningen komplementerer løpingen? Jeg har tidvis bekymret meg for om all spinningen skal gjøre meg til en dårligere løper. Av og til har det blitt opptil 5-6 spinningtimer i uka, og da kommer selvfølgelig løpetreningen litt ut av fokus. Dessuten prøver jeg å alltid ha i allefall én styrkeøkt i uka. For min del tror jeg spinningen gjør meg godt. Dessverre har jeg tendens til å pådra meg div. løpeskader (runners knee, beinhinnebetennelse), så jeg kan ikke løpe så ofte som jeg helst hadde ønsket. Jeg føler at spinningen har gjort meg sterkere, og at formen generelt har bedret seg det siste året. Siden jeg trener variert, er det ikke lenger noe problem å trene 5-8 økter i uka. Mye og variert trening har altså fungert for meg, selv om jeg ikke har hatt mer enn 2-4 løpeturer i uka. Kvalitet fremfor kvantitet =)

Dessuten; -man får ikke «kortere» muskler av å trene spinning eller styrke fremfor løping. Hva slags type muskelfibre du har er bestemt i genene dine. Musklene dine er festet til sener, som igjen er festet til leddene, og kan verken strekkes eller krympes. MEN -de kan selvsagt bli større (og dermed sterkere).

-Føler du at styrketreningen har hjulpet deg mye ifht. kondisjonstreningen? Skal man bli god til noe, må man gjøre mye av nettopp det. Når det er sagt, så er jeg veldig sikker på at styrketreningen har hjulpet meg på flere områder. Spesielt i skogen og i motbakkene er jeg seigere enn mange andre, nettopp fordi jeg er ganske sterk. Dessuten innbiller jeg meg at kroppen min tåler mer og tyngre belasting siden den generelt er sterkere ‘all over’. En (for) tynn og spinkel kropp blir fortere syk eller skadet -det er i allefall min erfaring.

Og sist, men ikke minst. Jeg spiser MASSE mat! Trener man mye, trenger også kroppen mye påfyll. Mer mat –> bedre søvn –> raskere og bedre restutisjon –> bedre effekt av treningen.

Det skal også nevnes at jeg alltid har vært aktiv i en eller annen form. For noen år siden drev jeg aktivt med orientering, slik at løpsgrunnlaget har jeg hatt i kroppen lenge. Langrenn, sykling, fjellturer mm. har dessuten vært en naturlig del av oppveksten. Takk, mamma og pappa!

Det er først de siste par årene at jeg har drevet mer med styrketrening, og etterhver mer sykling. Nå har jeg lyst til å trene mer strukturert mot nevnte målsetninger. Drømmer også om å delta i Norsman en eller annen gang i løpet av livet. Å gå i mål på Gaustadtoppen etter x-anntall timer med et helvetes slit må være fantastisk!

Nuvel.

Dette ble langt. Creeds til deg som fikk med deg alt. Bare spør dersom du ønsker å vite enda mer!

Edit: Sjekk ut denne artikkelen om løping og styrketrening!

14 tanker på “Sterk, rask OG utholden. Mulig?

  1. Jeg vil påstå at det er vanskligere å løpe sub 40 på mila enn å løpe maraton på 3:15/3:10.. Så den maratonambisjonen din synes jeg du skal justere med en gang =) 3:30 ! =)

    Tviler ikke et sekund på at du klarer mila på under 40 – og det blir kult – fordi det er ikke mange kvinner i Norge som løper mila under 40.

    Jeg har også trua på at du klarer å kombinere alt det du vil, fordi du er så alsidig og har så godt grunnlag allerede.

  2. Stemmer det, du skal jo løpe Skogsmaraton. Da er nok under 4 timer et godt mål. Det går jo en god del saktere =)

  3. Kjempefint innlegg Thea! Bloggverden trenger flere jenter som deg; Sunne, sterke, målrettede jenter som faktisk VIL noe og har et MÅL med treningen (utenom å se fit ut)!! Det er jo deg jeg skulle hatt med meg som coach i orienteringstreningen min, hehe! På mandag blir det test av nye orienteringskart, de skal visst sette ut de første postene på søndag. Veldig spent på hvordan jeg klarer dette!!!

    Godt å høre at spinningen ikke har «skadet» løpingen din. Har blitt mer og mer spinning til fordel for løping for min del det siste året, og jeg har vært litt «redd» for at løpeformen skal svinne helt. Men som jeg sa så føler jeg at det har gjort meg sterkere, og at kondisen er bra (om ikke bedre, fordi jeg klarer å gjennomføre tøffere intervaller på sykkel.) Min største utfordring er helt klart og uten tvil dette med restitusjon… Maten går ganske greit og naturlig (stoor apetitt som bare krever å bli tilfredsstilt med så høyt aktivitetsnivå:)), men jeg kunne med fordel lagt inn flere hviledager, slik at kroppen fikk anledning til å hente seg inn igjen… Dette sliter jeg endel med å gjennomføre, og prisen å betale er at man alltid har småvondt et eller annet sted… Men det kommer seg!!:)

    Igjen; takk for supert svar på mange spørsmål!! :))

  4. Mye MORO på gang! Jeg trener jo for gøy jeg også, dessuten ELSKER jeg å konkurrere. Men vet godt at ikke alle er som meg, heldigvis 😉

  5. Tusen takk for en superhyggelig kommentar, vakre Tina!

    Restitusjon er helt klart et ømt punkt for mange.. Man må tenke på totalbelastningen, ikke bare de timene man bruker i joggeskoa. Jobb, skole, venner, husarbeid, regninger og andre bekymringer trekker mye energi! Den berømte balansen er kluet 😉 Lytt til kroppen, og ta en dag eller to med beina på bordet! Tenk så mange som synes vi er spik spenna gærne som sliter med å ligge på sofaen i mer enn 10 min! Noen må tvinge seg til å trene, andre må tvinge seg til å slappe av 🙂

    You can do it!

  6. Jeg hører flere sier det, at sub 40 på mila er vanskligere enn en ok tid på maraton. Hyggelig at du har trua da, du som har litt peiling =)

    Må si jeg er beæret over at du linker til bloggen min. Må finne ut hvordan jeg lager en slikk bloggroll jeg også!

    Takk igjen for motiverende ord!

  7. Hei, for en fin blogg du har!:) Jeg tror det er mulig å bli både sterk, rask og utholdene (og det er mitt mål også). Veldig kjekt å høre at du trener spinning og styrke i tillegg – jeg trener også til maraton, med bare 3-4 løpeøkter per uke, i tillegg til alternative treningsøker, med styrke, spinning, og raske turer. Har også vært plaget med skader dersom jeg løper for mange kilometer per uke! Jeg tror variert trening er vel så bra som 60 km løping i uken=)

  8. Tusen takk for hyggelig kommentar! Godt det er flere som har de samme målsetningene, da føler jeg meg litt mindre gal =) Skader er virkelig noe herk, helst skulle jeg løpt en mil eller to hver dag (nesten). Men men, vi får vel være glade for at vi kan løpe i det hele tatt!

    Hvordan ligger du ann til maraton? Skal du løpe i år? I såfall; hvor og når?

  9. Skal løpe maraton i september, Oslo maraton. Har vært syk i tre uker, så ligger ikke ekstremt bra an, men det kommer seg sakte men sikkert=)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s